Vzestup a pád strategického plánování
Henry Mintzberg, ve své knize "Vzestup a pád strategického plánování " 1994, poukazuje na to, že "Strategie" je využívána různými způsoby. Mintzberg definuje 5 strategií:
1. Strategie jako plán
- Jako plán, musí být strategie definována předem a s jasným cílem
- Jedná se o vědomě definovanou cestu, která slouží jako vodítko pro splnění cíle
- Má dvě základní vlastnosti: Definováno předem a záměrně.
Například společnost, která pravidelně prodává velmi drahé zboží, používá "high-end" strategii.
2. Strategie jako trik
- manévr s cílem přelstít o konkurenci.
- skutečná záměrem je reagovat na konkrétní hrozbu ze strany konkurence
3. Strategie jako vzor
- Často vychází strategie z úspěšné minulosti. Spíše než o jasně definovanou strategii se jedná o konzistentní pokračování v úspěšném podnikání.
4. Strategie jako pozice
- Strategie je získání a udržení pozice v tržním prostředí.
- Strategií se stane zápas mezi organizací a prostředím, což pomáhá zvyšovat chápání vztahu vnitřního prostředí organizace k vnějším faktorům.
5. Strategie jako perspektiva
- Strategie je definována jako výhled do budoucna. Je sdílena napříč celou organizací prostřednictvím plánovaných záměrů a dílčích cílů.
- Možnosti organizace vytvářet a plnit svou strategii do značné míry závisí na její vnitřní kultuře. O strategii v této souvislosti hovoříme jako o kolektivním myšlení, kdy jednotlivci sdílejí a vzájemně ovlivňují myšlení a své chování.
Martin Dybal